Missbruk vs. Beroende

Missbruk är när man upprepat ställer till det för sig p.g.a. en drog. Beroende är när den egna viljan ej längre räcker för att styra intaget.Beroende är ett begrepp som används i samband med olika ämnen, substanser, som alkohol, narkotika och vissa läkemedel. Beroende innebär att du använder en substans på ett sätt som du inte längre klarar att styra över. Ofta börjar ett beroende med ett behov av att döva känslor, som ångest och nedstämdhet, eller för att söka spänning.

Beroende och missbruk är inte samma sak:

  • Missbruk är när man upprepade gånger ställer till det för sig på grund av en drog eller ett beteende. Ett exempel är att utsätta sig själv och andra för fara som att köra rattfull, komma för sent till jobbet på grund av bakfylla eller förstöra en relation för att alkoholen kommer i första hand.
  • Beroende innebär att hjärnan påverkas så mycket av drogen att den förändras på ett avgörande sätt. Enbart den egna viljan räcker inte för att styra intaget.

Ett missbruk går oftast att bryta genom att man får klart för sig vilka negativa konsekvenser det leder till. Ett beroende är betydligt allvarligare och svårare att ta sig ur. '

 Ibland beskrivs fysiskt och psykiskt beroende som om det vore två olika saker. Det är det inte. Beroende är alltid psykiskt i den meningen att man har ett sug, att man har svårt att kontrollera intaget och att man får psykiska symtom, som till exempel oro och ångest, när man slutar. Dessa symtom kallas abstinens. Vissa droger kan även ge kroppsliga, fysiska, abstinensbesvär.

Om du är beroende av till exempel alkohol, narkotika eller tobak kan du känna ett starkt sug eller längtan när du inte har tillgång till drogen. I takt med att du ökar intaget tål du mer och mer. Hela tiden behöver du högre doser eller lägger ner mer tid för att uppnå effekt eller känna tillfredsställelse.

Om du inte tar drogen på ett tag kan du få olika kroppsliga besvär som skakiga händer, illamående, trötthet, feber och frossa. Du kan även få psykiska abstinensbesvär som ångest, nedstämdhet eller sömnproblem. Även spel- och sexmissbrukare kan få lättare abstinensbesvär i form av oro, ångest, rastlöshet och koncentrationsproblem.

När du tar drogen igen eller fortsätter med beteendet försvinner abstinensbesvären tillfälligt, men de kommer tillbaka. Det leder till att du tar eller ägnar dig åt drogen oftare än du tänkt dig.

Tecken på beroende är att dina försök att sluta eller minska misslyckas och allt mer av din tid går åt till att få tag i drogen och att konsumera den. De delar av hjärnan som påverkas av droger har då påverkats så mycket att de reagerar annorlunda och allt mer styr ditt beteende mot att fortsätta använda drogerna.

Ett sätt att beskriva detta är att hjärnan har kidnappats av drogerna. Ditt arbete och ditt sociala liv fungerar allt sämre och trots att du far illa fysiskt eller psykiskt fortsätter du med drogen eller beteendet.

Detta ÄR vad beroende är på riktigt! Jag VET att jag har rätt, för är det någon som är insatt i beroende problematiken och VET vad det innebär så är det fan i mig jag!

Jag har vetat sedan 13 års ålder att man verkligen INTE kan bestämma ifall man ska bli beroende eller inte, att överhuvudtaget säga något sådan visar på att man inte är särskilt bildad alls faktiskt. Ledsen att säga det, och jag säger det INTE för att på något sätt vara elak, men faktum kvarstår att detta är något man BÖR veta om man överhuvudtaget ska uttala sig om beroenden.

Jag har varit på SÅÅÅ många speakermöten, andra föreläsningar och liknande så jag vet vad jag talar om!! Ni har ingen aning om hur nära i kontakt jag står med denna sjukdom så lägg av! Det är väl bättre att ta vara på vad jag eller vad vetenskapen säger istället för att maniskt tugga sitt skitsnack som man fått inpräntat i huvudet?! Eller? Det farligaste en människa kan göra är att sluta tänka själv, det är min åsikt så för guds skull börja tänka ni som eventuellt inte gör det!!

 

Puss och Kram

 


Kommentarer
Postat av: JL

Du missar ett viktigt begrepp, nämligen BRUK! De flesta som dricker brukar alkohol, de flesta som använder narkotika brukar narkotika. Kom ut ur bubblan min vän, det finns så mycket mer än dina förutfattade meningar. Och att du gått på många möten förstår jag, fundera på varför dessa grupper som håller i möten för att propagera för alltings farlighet tar emot pengar från behandlingshem som tjänar sitt levebröd på att hålla dessa livsfarliga "knarkare" inlästa. Cyniskt som fan, och det är fruktansvärt att det finns människor som ser det som ett bra och välfungerande system. Din ideologi bekämpar människor, inte droger. Din ideologi har varit satt i system de senaste 100 åren, ändå använder fler människor droger, hur försvarar du det? Att väldigt gärna vilja att ingen ska supa/knarka ihjäl sig gör inte att det blir så, så enkelt är det. Vakna upp, ta en titt på verkligheten och gör RÄTT! Männiksors liv förstörs mer av sådana som du och dina likar än av alla droger i världen. Hur hjälper det en missbrukare att hamna i fängelse? Är missbruk en sjukdom? Isåfall är det väl underligt att det är POLISEN och inte SJUKVÅRDEN som tar hand om det? Eller? Hemska människa, du har liv på ditt samvete, hoppas att du inser det en dag.

2009-04-16 @ 19:18:20
Postat av: Anonym

En sak till: "Det är väl bättre att ta vara på vad jag eller vad vetenskapen säger istället för att maniskt tugga sitt skitsnack som man fått inpräntat i huvudet?!" - Lyd ditt eget råd!!! Den svenska modellen är redan utdömd, både internationellt sett och här på hemmaplan, även om Svensson inte vill att du ska veta det. Folkhälsoinstitutet kallade så sent som förra hösten den svenska narkotikapolitiken för "ovetenskaplig". Vem är det som inte bryr sig om vetenskap?

2009-04-16 @ 19:20:26
Postat av: Anonym

Och jag kan inte låta bli det här: "Det farligaste en människa kan göra är att sluta tänka själv, det är min åsikt så för guds skull börja tänka ni som eventuellt inte gör det!!" - Folk ska alltså tänka själva så att de tycker som du. Låter väldigt paradoxalt, tycker du inte det själv? Herregud!

2009-04-16 @ 19:26:24
Postat av: Anonym

http://www.parl.gc.ca/37/1/parlbus/commbus/senate/com-e/ille-e/rep-e/summary-e.htm



Vetenskap!

2009-04-16 @ 19:29:47
Postat av: Zandra

Är det jobbigt att stå för vem du är? Ja du du vet tydligen ingenting om dessa möten eftersom du tror de går på bidrag, jag kan säga dig min käre vän att det är självförsörjande grupper...så jag vet inte vad du snackar om! Tycker du att jag har liv på mitt samvete när jag säger att det är SJUKVÅRDEN och INTE polisen som ska ta hand om dessa människor??! Hur funkar du...denna diskussion ger mig ingenting tycker jag eftersom du inte verkar så stabil, gå genom livet med din tro då...ha det så kul!!



Puss och Kram

2009-04-16 @ 19:55:21
URL: http://zandraostergrenboqvist.blogg.se/
Postat av: Sara Mälby Gladh

Oj oj, nån verkar ha tagit åt sig av vad du skrivit min vän. :) Då har du iaf påverkat minst en person. ;) Vad jag har förstått så handlar det hela om att du tycker synd om tjejen i förra inlägget för att folk dömer henne pga av hennes utseende, right? Måste hålla med dig ändå, en övervikt behöver inte nödvändigtvis betyda sjuk mm. I hennes fall kanske det gör det vad vet jag. Det är dock synd att man måste fokusera på det att hon är fet, hon vet ju garanterat redan det. Hon bjuder ju på sig själv iaf så det är väl bara att njuta åt underhållningen. De "smala" gör ju roliga saker och för sina kroppar roligt även de, men vissa kanske bara kan skratta åt smala människor. Synd för de isf... Kram på dig!

2009-04-16 @ 20:08:22
URL: http://saramg.blogg.se/
Postat av: JL

Jag kanske inte står för vem jag är så öppet som du för att faktum är att det jag tycker, det får man inte tycka. Faktum är, men det blundar du säkert för, är att människor som jag blir förföljda och straffade. Självförsörjande grupper? Du menar att de som jobbar på och med behandlingshemmen och SiS inte jobbar med dessa grupper? Okej, det kanske inte kallas just "bidrag", det kallas antagligen "sponsring". Men det är att leka med ord, och för den delen helt irrelevant. Jag har varit på hem och jag har varit på möten, tro inget annat. Jag vet nog bättre än du hur sånt där egentligen fungerar, vad du än vill tro. Vet du vad definitionen av dumhet är? Jo det är att försöka lösa ett problem på samma sätt mer än en gång, trots att det inte fungerar.

Du svarade förresten inte på min fråga: Är det inte en självmotsägelse att uppmuntra människor att tänka själva, men bara om de tänker likadant som du? Ja, du har liv på ditt samvete. Du står för en politik som möjliggör för barn och ungdomar att köpa droger på gatan av knarklangare. Du står för en politik som (än så länge) skördat över 6.000 människoliv i Mexico - På ett år! Globalt är siffran givetvis mycket högre, och jag kan tyvärr inte säga ett exakt antal på rak arm.

Du vill säkert väl, problemet är, precis som jag skrev tidigare, att du kräver att alla ska tycka precis som du. Ungefär som terrorister tycker, även om deras mord sker mer direkt.

Det fanns ett liknande fenomen redan på medeltiden, då var det "häxor" man var ute efter. Man inbillade sig det ena och det andra om dessa "häxor", och spred sin okunskap till alla och envar. Som sagt, du talar om vetenskap, men vetenskapen talar emot dig. Du har väl antagligen sett några papper innehållande forskning där resultatet varit bestämt redan i förväg. Det är sådan partisk pseudoforskning såna som du brukar hänvisa till. För jag antar att du inte läste rapporten på länken som jag skickade? Men även om du skulle gjort det så hade du såklart inte tagit in något av det: "Tss.. En rapport om KNARK, och de säger inte allt det jag redan VET är sant.. Nä nä, knarkromantiker och haschflummare och allt vad det heter! Jag vet ju redan bäst, varför ska jag lyssna på någon annan?" Du talar om vetenskap men egentligen är det MORAL som styr dina tankar och ditt handlande. Likt en religiös extremist ger du dig inte förrän allt är precis som DU vill att det ska vara, förrän alla tänker precis som DU vill att de ska göra. Hitler hade ju en liknande ideologi, men den jämförelsen tycker du så klart inte om? Han ville ju "bota" världen från judar, du vill "bota" världen från alla som använder droger. Ska du inte gå in med ett maskingevär på närmsta café och bara gå loss? Koffein är ju en drog, som dessutom dödar. Ta Apoteket och Systembolaget på vägen hem också. Aah, känns det inte skönt? Nu har du ju format världen till något som är lite mer vad du så desperat vill att den ska vara. Halleluja!

2009-04-16 @ 20:17:51
Postat av: Sara Mälby Gladh

Nej för guds skull det ska du inte göra! :) Kram

2009-04-16 @ 20:21:40
URL: http://saramg.blogg.se/
Postat av: Zandra

Nä men JL...hur mås det egentligen?? Har du överhuvudtaget läst mina inlägg?! Jag pratar om människor som dömmer missbrukare och beroende människor och säger att det är ett val att vara missbrukare...det är det det här handlar om...och du min käre vän avslöjade just dig själv när du påstår att att dessa grupper skulle ta emot bidrag för de gör de inte och DET skulle du ha vetat ifall du talade sanning...så från och med nu är det slutdiskuterat för jag diskuterar inte med lögnhalsar...speciellt inte psykotiska-lögnahalsar. Hej hopp pillesnopp, sök hjälp och jag önskar dig ett bra liv!!! Puss och Kram

2009-04-16 @ 20:32:38
URL: http://zandraostergrenboqvist.blogg.se/
Postat av: JL

Hahaha ja visst, jag är "psykotisk" och en "lögnhals". Jag avslutar inte mina inlägg med barnsliga referenser till könsorgan eller tre utropstecken iallafall.

Du måste ha ett sjukligt kontrollbehov eftersom du inte kan lyssna på andras åsikter än dina egna, sök hjälp för det du :)

Det är väldigt lätt att avfärda istället för att bemöta, men jag förstår, du har ju ingenting verklighetsbaserat att komma med, och det vet du lika väl som jag. Om vill tro att det är medlemmarna i din lilla sekt som betalar allting ur egen ficka så lev du vidare i din tro, du verkar ju vara en sådan som sätter TRO högre än KUNSKAP. Hoppas att du vaknar upp ur din semireligiösa dagdröm en dag och lär dig att acceptera att alla inte är som du, och det är så för väl! Puss och kram på dig med!

2009-04-16 @ 20:56:50
Postat av: Bruna Carro

Jag tror att JL har nallat lite för mycket ur knark bruken själv. You don't make sense. Vad bygger dina dina argument på? Det är ju inte Zandras inlägg iallafall. Allt tjafs om Hitler och Mexico vart kom det ifrån? VART i zandrs inlägg hittar du dom åsikterna? Sitter du o hittar på kanske=)

2009-04-16 @ 23:03:15
URL: http://carolinestrombom.blogg.se/
Postat av: Carina

Stå på dig hjärtat. Tänker på dig. Kram Carina

2009-04-17 @ 08:44:48
Postat av: Li

Det du skriver är att man missbrukar drogen tills man blir beroende,man tillsätter substansen ofta så att kroppen vill ha mer... Är inte det ett val??





Som jag skrev i ditt förra inlägg så har man olika svagheter. Man kan vara svag för alkohol men fortfarande vara kapabel till att kontrollera det,eller så blir man beroende men det kan man ju ta sig ur? Om man väljer att försöka ta sig ur det vill säga... Sarah är väl ett klockrent exempel på att man kan erkänna sitt beroende och välja att aldrig tillföra substansen igen?



Föresten... vad menar du att loulou har för beroendeproblematik? Fett? Socker? eller all slags mat?

Man behöver inte dricka alkohol eller bruka droger men äta MÅSTE man för att överleva. Det är ett VAL att äta sig till fetma och att inte motionera,tycker inte du det?

2009-04-17 @ 14:48:27
URL: http://skarpast.blogg.se/
Postat av: Zandra

Till Li:



Jag håller inte med om att det är ett val för det är väldigt individuellt, man kan inte säga att alla beroende har valt det för då tycker jag att man är elak faktiskt. Det går inte att säga att det skulle vara ett val för många vet inte att de är beroende fören de är fast i skiten, de flesta vet kanske inte att de är alkoholister fören konsekvenserna av deras missbruk har kommit ifatt dem. Det är därför man säger att personen i fråga måste komma till insikt, och när du väl gör det så är du oftast redan beroende. Jag vet inte om du någonsin har upplevt ett beroende men om du har det så vet du att det inte bara är att säga till sig själv: "det här var inge bra, jag mår inte bra av detta och nu slutar jag." För om det skulle vara så enkelt som du hävdar så skulle väl ingen människa supa eller knarka bort sin familj, sitt hus, sina vänner och sedan ta livet av sig pga sitt mående. Och man kan heller inte påstå att dessa människor skulle vara svaga på något sätt för om man tar tex Oprah så tror jag att alla håller med om att hon är en stark människa?! Så då handlar det väl om någonting mer, ellerhur?! Om man ser på dessa människor som svaga tycker jag att man ska ta sig en lång funderare för då har man inte riktigt hängt med anser jag. Tänkte på det där du sa om att man måste äta och att man kan ge fan i drogerna...vet inte om du någonsin har haft ett drogmissbruk men eftersom alla beroenden ter sig lika så kan du ju försöka att säga till en heroinist att om du inte tar heroin i en lagom mängd varje dag så dör du och sen får vi se hur heroinisten klarar det, matberoendet är den värsta sorten eftersom att det är mycket svårare att balansera. Att ta Sarah som ett klokrent exempel på någon som tagit sig ur missbruket vill jag inte gå in på direkt, men det jag kan säga är att gå på vita knogar inte brukar vara så lyckat, för tillslut brukar det skita sig iallafall eftersom du inte behandlar själva grundproblematiken till varför du missbrukar, för du vaknar inte upp en dag och väljer att idag ska jag knarka bort mitt liv utan det finns ju alltid bakomliggande orsaker, och visst kan man klappa folk på huvudet och säga vad strongt att du slutat med missbruket men personen i fråga har oftast sitt destruktiva betende kvar (om man inte behandlar det förståss)och då gör det ju inte så stor skillnad ellerhur? För personen är ju fortfarande en beroendemänniska och fortsätter att tillämpa sina destuktiva egenheter på livet och det måste behandlas för att få bukt med. Hur Sarah situation ser ut är inget jag tänker lägga mig i...mår hon bra och är lycklig och tycker att hon lever ett bra liv så är jag glad över att hon har lyckats! Man kan ju aldrig utgå ifrån en person och bestämma normen efter det...det är inte vidare vetenskapligt. Om du nu fortfarande tycker som du gör så är det väl så, då får vi väl enas om att vara oense, sånt är livet. // Zandra

2009-04-17 @ 18:05:59
Postat av: Anna

Zandra, du vet egentligen inte vad vad du talar om...



Håller med Li & JL!!!

2009-04-17 @ 21:30:04
Postat av: Li

Tror du missförstår vad jag menar med "svag". Jag menar att alla människor har olika svagheter,det är jättelätt att bli beroende av någonting och det tror jag att alla kan råka ut för.

Jag menar inte att personen i fråga är svag utan är svag för den substansen man väljer att ta till en extrem, Oprah är svag för mat. Hon behandlar sina känslor med mat-hon är svag för mat-hon är matsmissbrukare. Mat behöver man varje dag,men heroin behöver man ju aldrig ens prova?!



Människan tillverkar substansen, människan intar substansen.Var tar människans ansvar för sitt eget liv slut?



Självklart är det svårt att ta sig ur ett beroende och man vaknar inte en dag och säger: "Nu får jag fan ge mig". Det är en enorm process. Men hur dålig man än mår är det ett val att ta heroin. Eller att äta. Eller att dricka. Det finns andra sätt att hantera sin känslor. Att börja tillföra någon beroendeframkallande mer frekvent eller i större omfång är ett val. Annars skulle alla människor vara missbrukare av något slag. Jag står fast vid att det är ett VAL. Man väljer inte att må dåligt men man väljer hur man ska hantera det. Om det är genom (tex) självrannsakan,terapi,miljöombyte eller en substans är ju fortfarande ett val.

2009-04-17 @ 23:55:25
URL: http://skarpast.blogg.se/
Postat av: Zandra

Li: Jag fattar vad du menar men jag håller iallafall inte med, att du kallar det för val känns fel för jag tror att många håller med om att det mer känns som att man är under ett slaveri och inget medvetet val. Men men, vi tycker och tänker olika och jag står fast vid mitt och du vid ditt så vi lär ju inte komma så mycket längre... //Zandra

2009-04-18 @ 00:00:52
Postat av: Pia

Till Li.

Du skriver att: "..Det är ett VAL att äta sig till fetma och att inte motionera.."

Jaha, ärvda genetiska anledningar, eventuella problem med matsmältning osv spelar ingen som helst roll? Enligt dig verkar övervikt bara handla om att proppa i sig mat och sen lägga sig på soffan hela dagarna? För det är ju INGEN överviktig som försökt ta tag i det hundratals gånger men det inte funkat av olika anledningar, nej nej. Alla överviktiga är ju så klart hemskt nöjda med att vara det, att aldrig få tag på kläder som passar, eller utstå elaka blickar och kommentarer. Och kommentarer som dina är ju verkligen upplyftande - då känner sig nog alla överviktiga MKT bättre och mer motiverade att göra nåt åt saken..

Dessutom är det fan inte så lätt att ta sig till ett gym, eller ut på promenad när man 1) har överflödiga kilon som tynger och 2) har idioter utan empati som stirrar nedlåtande på en för att man varit så LAT och DUM att man blivit FET.



Jag önskar att människor som har den här otroligt osympatiska synen på andra människor kunde stanna upp och tänka över sina åsikter. Kanske är det så att såna här åsikter och tankar kan SÅRA människor?



GIVETVIS är det inte bra att vara överviktig, givetvis mår kroppen bättre av att få i sig bättre näring och motion osv osv. INGEN överviktig förnekar vetskapen om det, skulle jag tro.



Men Li, har du någonsin varit överviktig? Har du NÅGON gång haft 10, 20, 30, 40 kilo övervikt att tappa? Har du inte det, har du enligt mig förverkat din rätt att hänsynslöst uttala dig - för då har du ingen som helst aning om vad du pratar om. Kunskap om fetmarelaterade sjukdomar eller andra skador på kroppen gills inte - för det är bara fakta utan förståelse.



Ber om ursäkt för den hätska tonen, men sånt här gör mig bara så arg.

P

2009-04-19 @ 00:06:20
URL: http://piamyhre.blogg.se/
Postat av: Vita Caroline

men va fan är det här....haha jag tror jag dör!! skärp er för fan...alla vet att det är en sjukdom,annars är ni efterblivna!!!

2009-04-19 @ 00:45:03
Postat av: Nea

Jag smäller av. Finns fan inga jävla ord som kan få "dom där" att förstå. Låt dom tycka och tänka vad fan dom vill för i slutet vaknar dom upp och då kommer dom skämmas. Är stensäker på detta. Hoppas du inte tagit åt dig ett jävla skit av dessa MILF'ar. Puss hej du gammla tjej :) <3

2009-04-20 @ 22:53:52
URL: http://linneagibbs.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

oooki... går på vita knogar?

jag känner väl inget direkt behov av att disskutera min behandling och hur jag gått till väga.. tro och tyck va fan ni vill. jag lever.. jag är glad!

2009-04-22 @ 12:19:06
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0